MCA masih mewakili kaum Cina, bukannya DAP, kata Liow kepada Nazri

LIOW Tiong Lai hari ini menegaskan MCA mewakili Cina kaum, menafikan dakwaan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Abdul Aziz yang komuniti itu kini berharap kepada DAP.

Presiden MCA berkata parti itu tetap menjadi suara orang Cina, bukannya DAP yang merupakan parti didominasi kaum Cina.
"Saya rasa sangat penting yang Nazri tidak sepatutnya mengalih perhatian dan menyerang MCA ... tiada kaitannya sama ada MCA bukan sahabat anda atau MCA mewakili orang Cina atau tidak.
"Kita tahu bagaimana untuk bertindak, kita tahu bagaimana untuk bertanggungjawab. Kami tahu bagaimana untuk mewakili masyarakat Cina, kami akan melakukan tugas kami untuk memastikan Barisan Nasional menjadi kuat," katanya dalam sidang akhbar selepas ulang tahun ke-69 MCA di ibu pejabatnya di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, hari ini.
Liow juga mengkritik Nazri kerana memanggil konglomerat Hong Kong yang berusia 94 tahun Robert Kuok sebagai "pondan" dan mengatakan MCA mengkritik Nazri pada mesyuarat Kabinet baru-baru ini.Sin Chew Daily memetik Nazri sebagai berkata yang MCA gagal mewakili orang Cina selepas DAP memenangi sebahagian besar kerusi majoriti Cina pada pilihan raya yang lalu.
Beliau menambah komen Nazri mengenai Kuok menyakiti orang Cina.
"Adakah anda bersetuju dengan Nazri yang memanggil seorang lelaki berusia 94 tahun sebagai pondan? Jadi, kami hanya menyuarakannya dan biarkan kepimpinan tahu kita mewakili rakyat melalui saluran yang betul.
"Nazri, jaga bahasa anda ... apa salahnya dengan MCA menyampaikan perasaan orang Cina kepada perdana menteri? Kami melalui platform yang betul," kata Liow.
Pemimpin Umno menyerang Kuok berikutan siri catatan penulis blog Raja Petra Kamarudin yang hartawan itu membiayai DAP.
Nazri memanggil Kuok sebagai "pondan" dan pengecut dan mencabar jutawan itu kembali ke Malaysia untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-14, yang mesti diadakan sebelum Ogos.
Seorang lagi pemimpin Umno, Tajuddin Abdul Rahman, juga memberitahu Kuok "jangan lupa asal usulnya".
Liow juga berkata Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke, "perlu menasihati kawannya Nazri" berhubung perkara yang berkaitan dengan orang Cina.
Daily Chinese Nanyang Siang Pau melaporkan Ketua Pemuda MCA Chong Sin Woon menggesa Loke untuk menjelaskan "persahabatannya" dengan Nazri. – 3 Mac, 2018.


sumber : themalaysianinsight
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==