PRU14: MCA yakin menang 15 kerusi

KUALA LUMPUR: MCA yakin parti itu memiliki peluang cerah untuk memenangi sekurang-kurangnya 15 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

 

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata keyakinan itu bersandarkan gambaran daripada akar umbi bahawa komuniti Cina mula kembali memberi kepercayaan kepada parti itu berbanding pada PRU sebelum ini.
"Memang kita harap dapat menggandakan jumlah (Ahli Parlimen MCA) sedia ada dan yakin MCA mempunyai kemampuan berdasarkan usaha, gerak kerja dan perkhidmatan dilaksanakan di kawasan MCA sejak lebih tiga tahun lalu.
"MCA memahami keperluan dan kehendak kaum Cina. Kami sedia untuk menggempur dan memenangi semula kerusi yang kami tewas dalam PRU lalu.
"Kami menjalankan tinjauan di peringkat akar umbi hampir setiap minggu dan setiap bulan. Kami yakin undi kaum Cina kembali, kami optimistik undi mereka akan kembali," katanya pada Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-64 di Wisma MCA di sini, hari ini.
Turut hadir, Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas amanat Perdana Menteri yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak yang mahu MCA menang sekurang-kurangnya 15 kerusi Parlimen pada PRU14 bagi mengukuhkan kembali kedudukan parti itu dalam kerajaan.
Tiong Lai juga yakin pembangkang, khususnya DAP akan dapat ditewaskan pada PRU akan datang kerana kebanyakan pengundi Cina sudah kecewa dengan parti itu yang gagal untuk mengotakan janji.
"DAP sudah terlalu banyak bermain politik dengan rakyat. Kali ini, DAP akan tumbang. Mereka tidak akan berjaya kerana telah gagal membawa kepercayaan yang diberi komuniti Cina sebelum ini. Mereka gagal dengan teruk sekali.
"Mereka gagal dengan teruk sekali kerana terlalu banyak janji pada komuniti Cina yang gagal ditunaikan," katanya.

sumber : bharian
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==